Fortsätt till huvudinnehåll

Problem med vatten vid Basilikavägen

Det har varit problem med avrinningen av vatten på grönytorna i anslutning till Basilikavägen. Styrelsen har varit i kontakt med förvaltningen Uppsala akademi (som äger skogsfastigheten som ansluter till samfälligheten) . De har besökt området för att inspektera problemet med avrinning.

Huvudproblemet är att avrinningsytan som ligger i förlängningen av Mejramvägen inte kan ta emot tillräckliga vattenmängder p.g.a.. av att det är igenväxt. Dikningen av ytan vid Basilikavägen ansluter till denna fördröjningsyta. Dessutom har ett rör för avrinning har blivit förhöjt och kan inte ta emot vatten. Flera av områdets avrinningsytor är igenväxta på samma sätt. 

Arbete för att åtgärda avrinningsytorna samt det förhöjda röret att beställts av styrelsen.








Populära inlägg i den här bloggen

Sopning och upptagning av grus

Under måndag 7:e och tisdag 8:e april  kommer föreningen att genomföra sopning och upptagning av grus från våra gator. För att underlätta arbetet och få bästa resultat, ber vi er att sopa ut sand och grus längs er tomt, från kanten av gatan  mot mitten innan sopningen påbörjas. Det är även uppskattat om ni kan hjälpa till att sopa vid vändplatserna och, om möjligt, ta upp en del av gruset som hamnat i diket efter plogningen. Tack för er hjälp och samarbete!

Avgift för felaktig källsortering

 Tråkiga nyheter! Samfälligheten har fått avgift för att vi i sophusen slänger hushållsavfall i fel behållare (se bifogat brev från VAFAB nedan). I detta fall har någon slängt papp i tidningskärlet. Vi ber er alla att sortera avfall i rätt behållare så vi slipper sådana här onödiga avgifter.

Fakturering av samfällighetsavgiften – så funkar det

Eftersom vi har fått många frågor i år kring fakturering, vill vi gärna klargöra hur och när fakturorna för samfällighetsavgiften delas ut, så att ni slipper fundera! Avgiften bestäms varje år på årsstämman och ska betalas i slutet av april, augusti och november. Eftersom stämman oftast hålls i mars och det därefter finns en klagoperiod på fyra veckor (53 § st. 2 SFL), delas fakturan för april först ut i slutet av månaden. Eftersom stämman i år var något senare än vanligt, delas fakturan ut på lördag den 26/4. Fakturorna för augusti och november kommer cirka 30 dagar innan respektive förfallodatum. Vi hoppas att detta gör det enklare att ha koll på betalningarna! Om ni har några frågor, tveka inte att höra av er. Vänliga hälsningar, Styrelsen