Fortsätt till huvudinnehåll

Örtagården - En gemensam angelägenhet

 

Örtagården är ett fantastiskt område att bo i. Du som bor i området har ett ansvar för att det
förblir välskött och ett bra område att bo i.Det finns många sätt som du kan bidrag på, stora som små. Först och främst kan du arbeta i samfällighetsföreningens styrelse som ansvarar för den löpande förvaltningen och för att genomföra stämmans beslut. Styrelsearbete är jättebra sätt att lära sig området och lära känna dina grannar. Men tycker du det verkar för styrt och formellt kan du istället:

  • Deltaga i förenings gemensamma röjdagar på området. Genom ditt bidrag håller vi både området välskött och håller nere kostnaden.
  • Ge förslag på förbättringar och hur det skall genomföras genom att skicka in motioner som samfällighetens stämma kan besluta om. (Samfälligheten är styrd av lagar och får inte genomföra trivselaktiviteter. Men har du idéer hur man kan öka trivseln i Örtagården kan styrelsen förmedla kontakt med likasinnade)
  • Bidraga med din kompetens, erfarenhet eller kontakter för att hjälpa styrelsen i planering, beredning eller upphandlingar av underhållsaktiviteter. Desto mer vi kan göra själva håller förstås föreningen kostnader nere.

Just nu söker valberedningen ytterligare en ordinarie medlem i styrelsen. Föreningen söker även Röjdagsledare för etapp A, B respektive C. Som Röjdagsledare stöttar du styrelsen med planeringen av röjdagarna samt leder och fördelar arbetet under själva röjdagen. 

Tala om hur du kan bidraga via det här formuläret: Länk

Populära inlägg i den här bloggen

Sopning och upptagning av grus

Under måndag 7:e och tisdag 8:e april  kommer föreningen att genomföra sopning och upptagning av grus från våra gator. För att underlätta arbetet och få bästa resultat, ber vi er att sopa ut sand och grus längs er tomt, från kanten av gatan  mot mitten innan sopningen påbörjas. Det är även uppskattat om ni kan hjälpa till att sopa vid vändplatserna och, om möjligt, ta upp en del av gruset som hamnat i diket efter plogningen. Tack för er hjälp och samarbete!

Avgift för felaktig källsortering

 Tråkiga nyheter! Samfälligheten har fått avgift för att vi i sophusen slänger hushållsavfall i fel behållare (se bifogat brev från VAFAB nedan). I detta fall har någon slängt papp i tidningskärlet. Vi ber er alla att sortera avfall i rätt behållare så vi slipper sådana här onödiga avgifter.

Fakturering av samfällighetsavgiften – så funkar det

Eftersom vi har fått många frågor i år kring fakturering, vill vi gärna klargöra hur och när fakturorna för samfällighetsavgiften delas ut, så att ni slipper fundera! Avgiften bestäms varje år på årsstämman och ska betalas i slutet av april, augusti och november. Eftersom stämman oftast hålls i mars och det därefter finns en klagoperiod på fyra veckor (53 § st. 2 SFL), delas fakturan för april först ut i slutet av månaden. Eftersom stämman i år var något senare än vanligt, delas fakturan ut på lördag den 26/4. Fakturorna för augusti och november kommer cirka 30 dagar innan respektive förfallodatum. Vi hoppas att detta gör det enklare att ha koll på betalningarna! Om ni har några frågor, tveka inte att höra av er. Vänliga hälsningar, Styrelsen